03.12.2023 | Bc. Kristína Šafrová, MBA

4 hlavné body budovania brandu

Chystáš sa založiť si značku? Alebo už máš biznis rozbehnutý, no chcel by si mu dodať trošku šťavy? V rámci našej Marketingovej minútky sme sa rozhodli začať úplne od začiatku. A teda od vzniku značky a na čo všetko si treba dať pozor. 


Od správneho názvu, cez grafiku, logo, spôsob komunikácie až po marketing. Pretože značku netvorí len jeden z týchto bodov, ale všetky dohromady. A ak niečo zanedbáte, časom sa vám to nemusí vyplatiť. Ale poďme už na konkrétne informácie a naše rady. 


Názov  


Názov značky je prvou vecou, ktorú zákazník vidí. Na webe, sociálnych sieťach, v reklame. Bude reprezentovať tvoj produkt, message, ktorú chceš odovzdať, bude vzbudzovať emócie. Teda, ak bude správne zvolený. Názov by mal byť originálny. Pri jeho vymýšľaní je tiež vhodné skontrolovať, či je voľná doména pre web (ak ho teda budeš potrebovať). 


Keď sme hovorili o tých emóciách - názov môže pôsobiť vážne, profesionálne alebo vtipne. Záleží, v akom odvetví podnikáš a ako sa správa konkurencia. Ak predávaš hračky, nebudeš mať názov, ktorý je veľmi vážny. Naopak, ak chceš radiť v oblasti investícií, nedáš si vtipný názov značky. 


Keď sa tvoj brand stane známejší, veľa ľudí sa začne pýtať na tvoj príbeh a význam, ktorý sa skrýva za názvom tvojej značky. Skús na toto myslieť už pri zakladaní podnikania a vymýšľaní brandu. Predsa len, nikdy nevieš, či tvoj biznis nevystrelí do vesmíru.  


Brand codes 


Alebo aj kódy značky slúžia na maximalizovanie rozlíšiteľnosti značky. Ale, aby sme to preložili do slovenčiny - keď si vytvoríš špecifické brand codes, zákazník si ťa lepšie zapamätá, čo je kľúčové pri rozhodovaní o nákupe a spotrebiteľskom správaní. Existuje pojem “top of mind”, čo znamená - na ktorú značku si spomenieš ako prvú, keď sa spomenie určitý typ produktu. Príklad: smartfóny - Apple, hodinky - Rolex, fastfood - Mc Donalds´. 


Tvojou úlohou pri tvorbe brand codes je, opäť, brať do úvahy konkurenciu a jej štýl komunikácie. Snažíš sa odlíšiť a vryť sa ľuďom do pamäte. Brand codes sú napríklad logo, grafické prvky, farby, balenie, maskot či melódia použitá v reklamách. 


Okrem vytvorenia brand codes je dôležité aj ich pravidelné používanie. Keď sa už pre niečo rozhodnete, používajte to. Napríklad zelená farba - zlaďte si do nej sociálne siete, web, použite ju v predajni, vytvorte kampaň, ktorej základným prvkom bude zelená. Pracujte so zvolenými brand codes, buďte kreatívni. 


Tone of voice 


S brand codes súvisí aj štýl komunikácie (tone of voice). Charakterizuje osobitosť tvojej značky a je to jazyk, ktorý používaš v rámci celej marketingovej komunikácie. A prečo vlastne potrebuješ tone of voice? Tone of voice tvojej značky odráža jej hodnoty, postoje, vytvára jej identitu. Mal by byť v súlade s tým, čo prezentuješ a niesť jednotlivé posolstvo. Vyberať tone of voice by si mal aj podľa cieľovej skupiny. Predsa len, inak budeš komunikovať, ak predávaš hračky alebo softvér pre firmy. 


A z čoho si môžeš vyberať? Typy tone of voice sú takéto: 


  • neformálny: preferovaný je hlavne v B2C, ale netreba sa mu vyhýbať ani v sektore B2B, ak sa to hodí. Značka komunikuje so svojimi zákazníkmi priateľsky, viac uvolnene a snaží sa vytvoriť bližší vzťah. 
  • formálny (profesionálny): najmä v B2B sektore a snaží sa vyzdvihnúť svoju odbornosť a profesionálnosť. 
  • emocionálny: vtipné či dojímavé, aj také môžu byť príbehy v tomto spôsobe komunikácie značky. 


Reklama 


Pamätaj si, že bez platenej reklamy môžeš mať dobrý produkt alebo službu, ale nikto sa o ňom nedozvie. Množstvo nápadov a skvelých produktov stroskotalo na tom, že nemali dobrú reklamu. Takže, ako na reklamu, ktorá zapôsobí? 


Postupuj podobne, ako pri predošlých krokoch - analýza konkurencie a cieľovej skupiny. Na tomto základe si potom zadefinuj komunikačné kanály a rozpočet. Aktuálne je jednou z najdostupnejších a najefektívnejších reklama na sociálnych sieťach a Google. Ak sa v tejto oblasti nevyznáš, daj sa dokopy s odborníkom. Pri začínajúcich značkách odporúčame aj influencer marketing, no netreba zanevrieť ani na printovú reklamu či reklamu v televízií. Všetko závisí od produktu, konkurencie a cieľovej skupiny. 


Chystáš sa založiť si značku? Drž sa týchto jednoduchých bodov alebo príď k nám do FúúDobre, a my ti s brandom radi pomôžeme.