06.01.2023 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
Vianoce – pre väčšinu z nás sú to sviatky lásky, pokoja, mieru a času stráveného s rodinou. Predvianočný čas je ale pracovne najviac nabitý, zároveň je to aj najväčšia príležitosť, kedy môže značka zvýšiť obrat. Začína sa to už starým známym „Black Friday“ na konci novembra a pokračuje to až do konca decembra.
Áno, pred Vianocami sa dá veľmi dobre zarobiť. Firma by však mala myslieť aj na to, že sú ľudia v tomto období presýtení reklamou a reklama je najdrahšia. Musíš si rozmyslieť, kde budeš svoje peniaze investovať, ktoré kanály sú pre tvoju značku relevantné a čím sa odlíšiš od konkurencie.
A keďže toto nie je úplne ľahká úloha, pripravili sme si pre teba pár tipov, ako robiť vianočný marketing a čo všetko by si do vianočnej marketingovej stratégie mal zahrnúť. Ulož si tento článok a znovu si ho prečítaj pri plánovaní vianočného marketingu tvojej značky na budúci rok.
Správne načasovanie vianočného marketingu je kľúčovou záležitosťou. Preto by ste na to mali myslieť už pri plánovaní niekoľko mesiacov vopred. Určite sme všetci zažili nesprávne načasovanie takýchto ťahov – napríklad predávanie školských tašiek a zošitov v supermarketoch už v júli. Dôležité tiež je, aby ste nezačali príliš neskoro. Veľa zákazníkov si totiž nakúpi darčeky už skôr – v októbri alebo v prvej polovici novembra.
Marketingoví špecialisti odporúčajú začať s vianočným marketingom 1. novembra. Je to čas, kedy už je po Haloweene (ktorý sa čoraz viac oslavuje už aj u nás). Zároveň pomaličky končí jeseň, všetci si začnú púšťať vianočné pesničky a veľmi pravdepodobne dorazí aj prvý sneh. To všetko sú ideálne podmienky na to, aby si začal s vianočnou kampaňou. Príkladom môže byť značka Starbucks, ktorá uvádza svoje vianočné produkty už počas októbra.
Možností, ako zaradiť vianočnú tematiku na sociálne siete tvojej značky je naozaj množstvo. Jednou sú napríklad pravidelné súťaže. Využi na to adventné nedele a vytvor súťaže o štyri produkty. To ti zabezpečí nie len navodenie vianočnej atmosféry, ale aj zvýšenie počtu sledovateľov či objednávok na e-shope.
Ďalšou možnosťou je pridávanie fotiek a videí zo zákulisia značky. Ako ste si vyzdobili pracovné prostredie, čo všetko vás vo firme pred Vianocami čaká alebo zábery z vianočného večierku.
Značky často zvolia pred Vianocami aj spoluprácu s influencermi. Odporúčame osloviť skôr mikroinfluencerov – výhodou je menšie množstvo reklamy na profile, lepšia cena za propagáciu tvojich produktov/služieb a vyššia dôveryhodnosť.
Vhodné je vybrať si influencerov na dlhodobú spoluprácu už v prvej polovici roka a využiť to aj počas obdobia pred Vianocami. Nezabúdajte na pravidelnú komunikáciu, vyžiadajte si výstupy, štatistiky a podpíšte spolu zmluvu o tom, ako bude spolupráca prebiehať.
Aj ty si tento rok hľadal inšpiráciu na darčeky a tipy, čo kúpiť sestre či mamine? Potom si určite narazil na rôzne zoznamy tipov na darčeky alebo špeciálny vianočný katalóg. Množstvo ľudí nevie, čo kúpiť svojim blízkym, preto sú frázy „darček na Vianoce pre otca/mamu/sestru/manželku/ženu/muža“ tak vyhľadávané. Nie každý totiž ocení sveter 😊 Podobne je na tom aj rozdelenie darčekov napríklad podľa rozpočtu tvojho zákazníka alebo kategórie výrobku. Stačí, keď do každej skupiny priradíš aspoň 5 produktov. Takéto rozdelenie tipov na darčeky môžeš na web alebo sociálne siete zakomponovať rôznymi spôsobmi:
Na vianočnom katalógu alebo tipoch na darčeky odporúčame začať pracovať s dostatočným predstihom. Ak nechceš takýto „gift guide“ vytvárať na e-shope či sociálnych sieťach, môžeš nadviazať spoluprácu s magazínom alebo influencerom. Oni pripravia tipy na vianočné darčeky a zakomponujú tam tvoje produkty. Podobne to robí napríklad aj magazín Vogue, kde sú miesta na Vianoce 2023 už vybookované.
Zľavy, zľavy a ešte raz – zľavy! To je to, čo dokáže zvýšiť zisk o desiatky percent. Aj keď je to pomerne otrepaný marketingový ťah, stále funguje. Veď si len spomeň na niektoré značky z Instagramu, ktoré fungujú len na základe „zľavových kódikov“ od influencerov. Najviac sa zľavy spájajú práve s Black Friday, ale aj vianočnými nákupmi.
Stratégiu zliav si vieš pripraviť rôznymi spôsobmi. Aby to bolo pre zákazníka zaujímavejšie, môžeš dať do zľavy produkt dňa či rovno celú kategóriu produktov. To sa dá potom počas dní alebo týždňov pred Vianocami obmieňať. Ak sa ti takáto stratégia nepozdáva, v priebehu mesiaca môžeš vytvoriť dlhodobú ponuku. Zameraj sa na to, čo tvoje publikum preferuje. U niekoho to bude napríklad vytočenie zľavy na kolese šťastia pri návšteve e-shopu, inému zas bude najlepšie fungovať práve spomínaný „kódik“ v spolupráci s influencerom.
Väčšina ľudí miluje Vianoce a odpočítava dni, kedy už konečne začnú. Je to jedno z najočakávanejších období v roku. Aj toto sú dôvody, prečo by si mal vianočné odpočítavanie zahrnúť do svojej marketingovej stratégie na budúci rok.
Vytvor si dizajn okienok ako v adventnom kalendári, ktorý bude korešpondovať s grafickým dizajnom tvojej značky. Odpočítavať môžeš začať od 1. decembra, ale pokojne aj skôr, napríklad keď bude zostávať mesiac alebo 100 dní do Vianoc. Potom pridávaj obrázky do stories alebo aj priamo do feedu. Je to najlepší spôsob, ako urobiť svoj profil o čosi slávnostnejší a vianočne naladený. Zároveň budeš udržiavať aktivitu účtu, čo dopomáha algoritmu Facebooku a Instagramu.
Aj keď môžeš na sociálnych sieťach pôsobiť transparentne a budovať si so svojimi sledovateľmi bližší vzťah, e-mail marketing bude vždy o čosi osobnejšou formou komunikácie značky. A práve to „osobnejšie“ by počas Vianoc nemalo chýbať vo vašej stratégií. K odberu e-mailov sa prihlásia naozaj len tí, ktorí majú tvoju značku radi a chcú byť informovaní o všetkých novinkách aj zľavách. Takto si môžeš vytvoriť úzku komunitu ľudí.
A čo by si mal vo vianočnom období zahrnúť do e-mailov? Začni produktami, ktoré sú najpredávanejšie počas danej sezóny. Tým zvýšiš pravdepodobnosť, že svojich zákazníkov upútaš. Udržuj svojich sledovateľov v obraze, ale nerob to príliš vtieravým spôsobom. E-maily zostavuj aj podľa štatistík vo vyhľadávaní. Každý e-mail by mal byť ladený sviatočne. Aby bol obsah pre odberateľov o čosi exkluzívnejší, môžeš do e-mailu zahrnúť aj špeciálnu ponuku (zľavový kód, kupón na nákup v určitej hodnote, darček k nákupu...). Nezabudni pridať aj personalizovaný vianočný pozdrav.
Tak čo, využiješ niektorý z týchto tipov vo svojej vianočnej marketingovej stratégií v roku 2023? Veríme, že si sa z tohto článku dozvedel niečo nové. Ak si nevieš s marketingom poradiť sám, radi ti s tým pomôžeme. Stačí, keď nám napíšeš na info@fuudobre.sk alebo niektorú z našich sociálnych sietí.
04.09.2024 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
12.02.2024 | Mgr. art. Daniela Ondríková
19.12.2023 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
03.12.2023 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
22.11.2023 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
06.01.2023 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
23.10.2022 | Bc. Kristína Šafrová, MBA
23.08.2022 | Bc. Kristína Šafrová, MBA